Участь у ІІ Марафоні інклюзивних практик "Інклюзивна спільнота: тут і тепер" (ІР-Марафон)
ВИКОРИСТАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ ФОРМ ТА МЕТОДІВ РОБОТИ З ДІТЬМИ З АУТИЗМОМ У ПРОДУКТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
Поруч з нами ростуть незвичайні діти, їх
називають "дітьми дощу": вони грають з предметами не так, як це роблять
звичайні діти, вони радіють іншим речам.
Для них не існує норм і правил, їм незрозуміло і нецікаво те, що роблять
їх однолітки. У них свій, закритий для
сторонніх світ. Слово аутизм походить
від латинського слова "autos" - "сам" (занурення в
себе). Але їм дуже потрібна допомога,
підтримка та розуміння.
Діти з аутизмом відчувають труднощі у
спілкуванні. Продуктивна діяльність є ефективним
засобом для встановлення контакту між дорослим та дитиною, а також засобом
певної корекції недоліків інтелектуального та емоційного розвитку дітей. Так
само творча діяльність сприяє формуванню більш осмисленого сприйняття предметів
навколишнього середовища, вмінню розрізняти їх за кольором, формою і т.д.
Спостерігаючи за дітьми, помічаєш, що
вони люблять малювати і ліпити без всякого запрошення з боку дорослого. Отримавши в своє розпорядження матеріали для
творчості, вони починають їх досліджувати.
На початку в своїх малюнках вони не роблять акценту на виборі кольору -
беруть будь-який олівець або фарбу. Дуже
яскраві кольори є для багатьох дітей джерелом дискомфорту. Досягти стійких відносин з такою дитиною і
створити умови для прояву нею своїх почуттів у творчій діяльності дуже непросто. У разі, коли це досягнуто, - малювання
допомагає знизити емоційну напругу і створити відчуття психологічного комфорту
у дитини.
«Кращий спосіб
зробити дітей хорошими - зробити їх щасливими» - Оскар Уайльд. Творча діяльність для дитини з аутизмом - це
не тільки серйозна праця, але й це - і велика радість.
В роботі з дітьми з аутизмом я ставлю
перед собою наступні цілі:
-
зниження психоемоційного напруження, стабілізація емоційного стану у дітей;
-
розвиток дрібної моторики рук і поліпшення координації рухів;
-
навчити дітей з аутизмом бачити, чути і переживати побачене і почуте;
-
виховання посидючості, терпіння, вміння слухати;
-
навчання працювати в колективі та індивідуально.
Матеріали та методи. Доступність використання нетрадиційних
технік визначається індивідуальними особливостями дітей нашого закладу. З
огляду на ці особливості, я використовую такі форми і методи роботи:
Техніки роботи з малювання
Простий спосіб безпечно повертатися «в
себе» - обмальовування долоньок та будь-які ігри з долоньками. Відбиток долоні - це перша
ідентифікація малюка. Перші відбитки
брудної долоні на шпалерах - це перша заява дитини «Я є в світі». Відбитки у тісті, глині, піску, будь крупі,
відбитки на папері. Вирізання,
розмальовування долоньки - це відчуття і заповнення внутрішньої території.
У травні 2020 року наша робота на міському конкурсі «Сторінками історії», в номінації плакат зайняла почесне 2
місце.
Техніка малювання «Відбитки»:
-Оттиск пробкою. Спосіб отримання зображення:
дитина притискає пробку з фарбою і завдає відбиток на папір.
-
Оттиск виделкою.
-
Оттиск листям.
-
Малювання і прикрашення за трафаретом.
Техніки роботи з ліплення
Потім шляхом вдавлення можна прикрасити
виріб горохом, рисом або іншими зернами. Цей прийом зміцнює пальчики,
розвиває дрібну моторику руки і готує до письма.
Техніки роботи з аплікації
На заняттях ми використовуємо такі
прийоми:
-
використання природних матеріалів (листя, квіти, колоски);
-
використання зім'ятого паперу;
-використання круп (манка, рис, пшоно);
-ватні диски;
-коллажі, поєднання аплікації і малювання.
Кожен з цих методів - це маленька гра,
яка доставляє дітям радість, позитивні емоції.
Результати та обговорення.
Одним з важливих засобів заохочення і розвитку образотворчого творчості
дітей, є виставка дитячого малюнка.
Роботи дітей ми виставляємо на стенді
після кожного проведеного заняття. В
умовах карантину виставка фото з роботами дітей для батьків проходить в
батьківських групах Viber. Це дуже зближує
дітей та батьків, сприяє зміцненню родинного спілкування.
Використання нетрадиційних прийомів в
образотворчої діяльності допомагають набути дитині впевненості в собі, долати
страх чистого аркуша паперу, а їх різноманітність сприяє розвитку координації
рухів, розвиває уяву, увагу, сприйняття.
Результат нашої спільної продуктивної діяльності не може бути поганим чи хорошим, робота кожної дитини індивідуальна, неповторна. Створюючи ситуацію успіху для кожної дитини, ми коригуємо її емоційно-вольову сферу. Крім того, спільна діяльність, захопленість спільною справою сприяє мовному розвитку дитини, розвиває комунікацію, міжособистісну взаємодію дітей з аутизмом. Тому стимулюйте творчу діяльність дітей, творіть разом і насолоджуйтесь процесом!
Коментарі
Дописати коментар