Участь у ІІ Марафоні інклюзивних практик "Інклюзивна спільнота: тут і тепер" (ІР-Марафон)



 ВИКОРИСТАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ ФОРМ  ТА МЕТОДІВ РОБОТИ З ДІТЬМИ З АУТИЗМОМ У ПРОДУКТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Поруч з нами ростуть незвичайні діти, їх називають "дітьми дощу": вони грають з предметами не так, як це роблять звичайні діти, вони радіють іншим речам.  Для них не існує норм і правил, їм незрозуміло і нецікаво те, що роблять їх однолітки.  У них свій, закритий для сторонніх світ.  Слово аутизм походить від латинського слова "autos" - "сам" (занурення в себе).  Але їм дуже потрібна допомога, підтримка та розуміння.

Діти з аутизмом відчувають труднощі у спілкуванні.  Продуктивна діяльність є ефективним засобом для встановлення контакту між дорослим та дитиною, а також засобом певної корекції недоліків інтелектуального та емоційного розвитку дітей. Так само творча діяльність сприяє формуванню більш осмисленого сприйняття предметів навколишнього середовища, вмінню розрізняти їх за кольором, формою і т.д.

Спостерігаючи за дітьми, помічаєш, що вони люблять малювати і ліпити без всякого запрошення з боку дорослого.  Отримавши в своє розпорядження матеріали для творчості, вони починають їх досліджувати.  На початку в своїх малюнках вони не роблять акценту на виборі кольору - беруть будь-який олівець або фарбу.  Дуже яскраві кольори є для багатьох дітей джерелом дискомфорту.  Досягти стійких відносин з такою дитиною і створити умови для прояву нею своїх почуттів у творчій діяльності дуже непросто.  У разі, коли це досягнуто, - малювання допомагає знизити емоційну напругу і створити відчуття психологічного комфорту у дитини.

Дуже допомагає при навчанні аутичних дітей спільна робота - дорослий і дитина.  Тільки налагоджений контакт сприяє продуктивній діяльності.  Наприклад, можна запропонувати дитині домалювати розпочатий дорослим будь - який малюнок, якщо вона погоджується, то виникає ситуація спілкування.  Необхідно так само підтримувати будь-яку спробу дітей скористатися своєю мовою, а для цього дорослий повинен коментувати все, що відбувається на папері.


Одним з видів самовираження для дітей з аутизмом є малювання під музику.  Попередньо діти повинні багаторазово прослухати музику і тільки після цього їм можна запропонувати малювати. Незвичайні малюнки (мал.1) виходять у дітей при прослуховуванні запису звуків природи - співають птахи, шумить дощ і т. д. Помічено, що малювання під музику поступово змінює кольорову гаму, в малюнках малюків з'являються світлі тони, яскравіші фарби.  Все це починає позитивно впливати на емоційний стан дітей.  Таке малювання дозволяє дитині передавати в малюнку свій внутрішній світ, а так же донести свої переживання до дорослих.  Заняття образотворчої діяльністю для дітей з аутизмом - це не тільки можливість виразити себе, але і засіб соціальної адаптації.

«Кращий спосіб зробити дітей хорошими - зробити їх щасливими» - Оскар Уайльд.  Творча діяльність для дитини з аутизмом - це не тільки серйозна праця, але й це - і велика радість.

В роботі з дітьми з аутизмом я ставлю перед собою наступні цілі:

 - зниження психоемоційного напруження, стабілізація емоційного стану у дітей;

 - розвиток дрібної моторики рук і поліпшення координації рухів;

 - розвиток пізнавальної сфери дитини;

 - навчити дітей з аутизмом бачити, чути і переживати побачене і почуте;

 - виховання посидючості, терпіння, вміння слухати;

 - навчання працювати в колективі та індивідуально.


Для особливої дитини творити - це не обов'язково створювати щось нове, це засіб виразити себе.  Будь-яка творчість для неї - більше процес, ніж результат.  В ході цього процесу вона краще усвідомлює себе, розширює свій досвід, радіє спілкуванню з педагогом, починає більше довіряти собі та іншим.

Матеріали та методи. Доступність використання нетрадиційних технік визначається індивідуальними особливостями дітей нашого закладу. З огляду на ці особливості, я використовую такі форми і методи роботи:

Техніки роботи з малювання


Техніка малювання «Пальчикові малюнки». Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш пальчик і робить точки, цятки на папір.  На кожен пальчик наноситься фарба різного кольору.  Після роботи пальчики витираються серветкою, потім гуаш або пальчикові краски легко змиваються.  Скільки задоволення приносить дитині малювання пальчиками!  Тематика різноманітна: це квіти, листя, доріжки, пухнасті тварини, і т. д. Такий прийом малювання розвиває у дітей тактильні відчуття (що важливо для діток з аутизмом), творчу уяву.

Техніка «Малювання руками» - малювання долонею, ребром долоні, кулаком. Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш долоньку або забарвлює її за допомогою пензлика і робить відбиток на папері.  Малюють і правою і лівою руками, пофарбованими різними кольорами.  А потім відбитки дитячих долоньок перетворюються на справжні шедеври.  Після роботи руки витираються серветкою.

Простий спосіб безпечно повертатися «в себе» - обмальовування долоньок та будь-які ігри з долоньками.  Відбиток долоні - це перша ідентифікація малюка.  Перші відбитки брудної долоні на шпалерах - це перша заява дитини «Я є в світі».  Відбитки у тісті, глині, піску, будь крупі, відбитки на папері.  Вирізання, розмальовування долоньки - це відчуття і заповнення внутрішньої території.

Долонька - як мандала, що повертає та зміцнює «Я».  Долонька - уособлення всього тіла дитини.

У травні 2020 року наша робота на міському конкурсі «Сторінками історії», в номінації плакат зайняла почесне 2 місце.





Техніка малювання «Відбитки»:

 -Оттиск пробкою. Спосіб отримання зображення: дитина притискає пробку з фарбою і завдає відбиток на папір.

 - Оттиск поролоном.

 - Оттиск виделкою.

- Оттиск овочами та фруктами.

 - Оттиск зім'ятим папером.

 - Оттиск листям.

 - Малювання і прикрашення за трафаретом.

Використання у якості відбитків знайомих для дитини предметів має позитивний вплив на виконання завдання та не викликає настороженого ставлення у дитини.

Техніки роботи з ліплення

На заняттях з ліплення використовуємо пластилін, тісто. Сам процес ліплення трансформує напругу, знімає затиски, дає відчуття контролю (що важливо для тих, хто втратив контроль над ситуацією, життям, реальністю), ліплення корисно при будь-яких психосоматичних хворобах.

Дуже подобається дітям прийом пластілінографіі. На картонну основу потрібно нанести простий малюнок, а потім відщипувати маленькі шматочки пластиліну і розмазувати їх пальчиками по малюнку, як ніби то зафарбовуючи. 

Потім шляхом вдавлення можна прикрасити виріб горохом, рисом або іншими зернами. Цей прийом зміцнює пальчики, розвиває дрібну моторику руки і готує до письма.

Техніки роботи з аплікації

Наші заняття по аплікації - це не тільки творчий, але і розвиваючий і навчальний процес.

На заняттях ми використовуємо такі прийоми:

 - використання природних матеріалів (листя, квіти, колоски);

 - використання зім'ятого паперу;

 -обривання паперу;

 -використання круп (манка, рис, пшоно);

 -ватні диски;

 -коллажі, поєднання аплікації і малювання.

Кожен з цих методів - це маленька гра, яка доставляє дітям радість, позитивні емоції.

Результати та обговорення.  Одним з важливих засобів заохочення і розвитку образотворчого творчості дітей, є виставка дитячого малюнка.

Роботи дітей ми виставляємо на стенді після кожного проведеного заняття.  В умовах карантину виставка фото з роботами дітей для батьків проходить в батьківських групах Viber.  Це дуже зближує дітей та батьків, сприяє зміцненню родинного спілкування.

Використання нетрадиційних прийомів в образотворчої діяльності допомагають набути дитині впевненості в собі, долати страх чистого аркуша паперу, а їх різноманітність сприяє розвитку координації рухів, розвиває уяву, увагу, сприйняття.

Результат нашої спільної продуктивної діяльності не може бути поганим чи хорошим, робота кожної дитини індивідуальна, неповторна.  Створюючи ситуацію успіху для кожної дитини, ми коригуємо її емоційно-вольову сферу.  Крім того, спільна діяльність, захопленість спільною справою сприяє мовному розвитку дитини, розвиває комунікацію, міжособистісну взаємодію дітей з аутизмом. Тому стимулюйте творчу діяльність дітей, творіть разом і насолоджуйтесь процесом!






Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кольорові долоньки

Дистанційне заняття "Сімейна фортеця" (до міжнародного дня сім'ї)

Дистанційне заняття для педагогів та батьків "Безпечне місце"