Використання сенсорних ігор у роботі з дітьми з аутизмом


У грі дитина пізнає навколишній світ. Гра розвиває мислення, почуття, волю дітей, викликає позитивні емоції.
На відміну від звичайних дітей діти з аутизмом – надовго «застряють» на етапі вивчення предметного світу. При цьому основний мотив їх маніпуляцій з предметами і іграшками - привабливі сенсорні властивості. Саме прагненням витягувати з навколишнього різноманітні сенсорні ефекти пояснюється активний інтерес дитини до предметів: йому подобається чіпати, крутити, підкидати, упускати на підлогу, нюхати, пробувати на смак.

Сенсорними умовно називаються ігри, мета яких - дати дитині нові чуттєві відчуття. Відчуття можуть бути найрізноманітнішими:
·        зорові (наприклад, дитина бачить яскраві кольори, їх перетікання одне в одного, змішування);
·   слухові (дитина чує різноманітні звуки, від опалого листя шелестіння до звучання музичних інструментів, вчиться розрізняти);
·        тактильні (те, що дитина відчуває допомогою дотиків, обмацування);
·        рухові (відчуття від руху тіла в просторі і ритму рухів - ходьба, біг, танці);
·        нюхові (дитина вдихає і вчитися розрізняти різноманітні запахи навколишнього світу);
·        смакові (дитина пробує і вчиться розрізняти на смак продукти харчування та страви).


Мета проведення сенсорних ігор

1. Переживання приємних емоцій, що позитивно позначається на настрої і поведінці дитини.
2. Виникнення емоційного контакту з дорослим, поява в житті людини, яка розуміє його, відкриває нові можливості для проведення корекційної роботи та впливу на сам хід подальшого розвитку дитини.
3. Отримання дитиною нової сенсорної інформації, що важливо для розширення його уявлення про навколишній світ.
4. Внесення в гру нових соціальних смислів за допомогою введення сюжетів, що дає нові уявлення про соціальні зв'язки.

Види сенсорних ігор

1. Гра з фарбами: «Кольорова вода» Для гри потрібні акварельні фарби, пензлики, прозорі склянки; поетапно проводимо дії: розмішування фарб у воді, малювання на мокрому аркуші; гра в будинок - червона фарба - томатний сік, біла - молоко, коричнева - кава і т. д.
2. Гра з водою: переливання, бризкання - відвідування бассейну, річки; кидати камінці у воду; «пливуть по морю кораблі»; купання ляльок, миття посуду.
3. Ігри з мильними бульбашками: дути на шматочки ватки в повітрі, на кораблик на воді, на іграшку - вертушку, через соломинку в склянку, потім гра з мильними бульбашками.
4. Ігри зі світлом і тінями: гра «сонячний зайчик», тіні на стіні, рухи з ліхтариком у руках.
5. Ігри з льодом: «тане крижинка» - в скляний склянку налийте гарячу воду, опустіть шматочок льоду і спостерігайте, як він швидко тане; «кольоровий лід» - приготувати різнобарвний лід, додавши у воду фарби; «крижані фігури» - заморожуйте воду в різних формах; взимку на прогулянці зверніть увагу дитини на закрижанілі калюжі, бурульки.
6. Ігри з крупами: ховаємо руки в крупі; пересипаємо крупу; зробимо «дощ» або «град»; погодуємо пташок на вулиці крупою; зваримо кашу.



7. Ігри з пластичними матеріалами (пластиліном, тестом, глиною). Розминаємо, відщипуємо, натискаємо, розмазуємо, скачуємо кульки, розкачуємо ковбаски, ріжемо на шматочки, створення пластилінової картинки - розмазує різні кольори пластиліну по картону: зелена трава, червоні ягоди, жовте сонечко і т. д.
Картинки по запросу "пластилин и тестопластилин"

8. Ігри зі звуком. Послухаємо звуки - скрип дверей, стукіт ложки по склянці, дзвін келихів, стукіт коліс поїзда; постукаємо, погремим самі, при цьому використовуємо свистульки, барабан, бубон, сопілочку, гармошку, піаніно.
9. Ігри з ритмами: плескання в долоні, тупання ногами, стрибки в певному ритмі, танці, промовляння текстів віршів, спів дитячих пісень.

Рекомендації по подоланню труднощів, що виникають у ході ігор.
1. Якщо дитина не включається в гру, не звертає увагу на ваші дії або висловлює протест, не наполягайте. Але обов'язково спробуйте наступного разу. Якщо ж ви бачите, що дитині сподобалась гра, але він залишається пасивним, не зупиняйтеся, продовжуйте здійснювати ігрові дії, коментуйте їх так, немов ви дієте разом з дитиною.
2. Пропонуйте нове поступово і маленькими порціями. Уважно стежте за реакцією дитини і при перших ознаках тривоги або страху негайно припиніть гру.
3. Сподобалась дитині гра зажадає повторення. Не опирайтеся його прохання повторити ігрові рухи, йому необхідно час, щоб обжити нові відчуття.
4. Розвиваючи сюжет гри, обережно ненав'язливо пропонуйте різні варіанти, які будуть залежати від бажань дитини, вашої фантазії і педагогічного чуття.

Буклет для печаті відкрити


Картинки по запросу "дети лепят"

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кольорові долоньки

Дистанційне заняття "Сімейна фортеця" (до міжнародного дня сім'ї)

Дистанційне заняття для педагогів та батьків "Безпечне місце"